dinsdag 21 juli 2015

Koraal oorhangers - Do it yourself

Ik heb nogmaals koraaltechniek-oorhangers gemaakt, maar nu in het echte bloedkoraalkleur.

Opzoekingen op internet hebben geleerd dat bloedkoraal niet meer geoogst mag worden, en dus echt duur geworden is...
Vandaar dat ik het ook amper terugvond.

Dus dan maken we maar ons eigen 'bloedkoraaltje' :-)

De eerste hangertjes die ik maakte hebben 1 lange streng en 2 kortere even lange strengen. Ik vind dit persoonlijk vrij grof overgaan van 1 streng naar 3 strengen... dus heb ik deze met 3 verschillende lengtes gemaakt: 43 (eigenlijk 41, want de eerste 2 worden als hoofdkraal gebruikt) - 34 en 26 rocailles.

Ik vind het opzet geslaagd. :-)

Ik gebruikte 1 kleur rocailles.
Ik had een potje van 5 gram.
Technisch gezien kwam ik 4 rocailles te weinig...
dus heeft 1 oorhanger een koraaltje minder... heb hiervoor 3x 4 rocailles tussengelaten, in plaats van 3x 3 rocailles.
Nu heb ik nog 4 rocailles over.



Als jullie zelf dergelijke oorhangers willen maken, staat hieronder een fotobeschrijving van hoe ik mijn oorhangers gemaakt heb.

Benodigdheden
- Rocailles 2,2 mm (5 gram)
- C-lon draad
- Oorhangers
- Kalotjes
Stap 1
Knoop 1 rocaille aan het uiteinde van de draad (leg er zeker genoeg knopen in)
Rijg erna het kalotje aan.
De rocaille zal ervoor zorgen dat alles goed vast zit.
Stap 2
Rijg 43 rocailles aan de draad
Stap 3
Voeg nog 3 rocailles toe.
Stap 4
Sla de laatste rocaille over, en rijg door de 2 volgende rocailles terug.
Trek goed aan.
Stap 5
Rijg 3 rocailles bij.
Sla de laatste rocaille over, en ga door de 2 overige rocailles die je zonet toegevoegd hebt.
Rijg tevens door de 5 volgende rocailles van de hoofdstreng.
Zo moet het eerste koraaltje eruit zien.
Stap 6
Voeg 5 rocailles toe.
Sla de laatste rocaille over en rijg door de 2 volgende rocailles.
Trek opnieuw stevig aan.
Stap 7
Voeg 3 rocailles toe.
Sla de laatste over en rijg door de 2 overige rocailles die je zonet toevoegde, rijg tevens door de eerste 2 die je in vorige stap toegevoegd hebt.
Rijg door 3 rocailles van de hoofdstreng.
Stap 8
Herhaal stap 6.
Voeg 5 rocailles toe, sla de laatste over en rijg door de 2 laatste.
Stap 9
Herhaal stap 7.
Voeg 3 rocailles toe. Sla de laatste over, rijg terug door de 2 laatst toegevoegde, de 2 eerst toegevoegde van vorige stap, en door de volgende 3 van de hoofdstreng.
Blijf stap 6 en 7 herhalen
Op 5 rocailles van het einde, rijg je terug door de laatste 5 rocailles, het kalotje en ga je opnieuw door de opstart-rocaille.
Rijg terug naar benedendoor het kalotje en door de eerste 2 rocailles van de hoofdstreng.
Rijg 34 rocailles aan de draad.
Herhaal stap 3 t.e.m. 7
Als je aan het einde bent, ga je terug door de 2 rocailles van de hoofdstreng, het kalotje en de opstart-rocaille.
Rijg terug naar beneden door het kalotje en de 2 rocailles van de hoofdstreng.
Rijg26 rocailles en begin voorgaand proces opnieuw.

Op het einde ga je terug door de 2 rocailles van de hoofdstreng.
Ga meermaals door de opstart-rocaille, en knoop ondertussen meermaals vast.

Knijp het kalotje dicht... en bevestig aan de oorhangers.
Hieronder een schematisch overzicht van de koraaltechniek, die ik terugvond op Pinterest. Ik gebruikte 1 kraal om te keren, terwijl in het schema 3 kraaltjes gebruikt werden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten